Περιγραφή και στόχοι του πολιτιστικού προγράμματος


" Γνωρίζω νέους κόσμους, για να μάθω καλύτερα τον δικό μου"


Αποφασίσαμε τη φετινή σχολική χρονιά να υλοποιήσουμε ένα πολιτιστικό πρόγραμμα, για να προσεγγίσουμε το θέμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων (ατομικών, κοινωνικών, πολιτισμικών, οικονομικών κα.) μέσα από τη μελέτη λογοτεχνικών έργων και γενικότερα μέσω της τέχνης (κινηματογράφος, φωτογραφία, θέατρο).

Στόχος μας είναι:

  •  η ενίσχυση του αισθήματος αλληλεγγύης, ενσυναίσθησης και ανθρωπιστικής συνείδησης, 
  •  η αφύπνιση για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και η διαμόρφωση στάσεων σεβασμού ως προς αυτά,  
  • η καλλιέργεια φιλαναγνωστικών πρακτικών και στάσης ενεργού κριτικού αναγνώστη,  
  • η ανάπτυξη της φαντασίας, της κριτικής και της δημιουργικής σκέψης, 
  • η γλωσσική καλλιέργεια και τέλος 
  • η ομαδική συνεργασία εντός και εκτός της τάξης.

Υλοποίηση του προγράμματος

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ - ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ

Tη φετινή σχολική χρονιά υλοποιείται στο σχολείο μας το πολιτιστικό πρόγραμμα με τίτλο «Γνωρίζω νέους κόσμους, για να μάθω καλύτερα τον δικό μου», ώστε να προσεγγίσουμε το θέμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων μέσα από τη μελέτη λογοτεχνικών έργων και γενικότερα μέσω της τέχνης. Το πρόγραμμα εντάσσεται στη θεματολογία Φιλαναγνωσία-Δημιουργική γραφή-Ανθρώπινα δικαιώματα. Συντονίζει η φιλόλογος Κουβάτα Δ. και συμμετέχουν η φιλόλογος Μπίγκα Μ. και η θεολόγος Ασλανίδου Δ. 

Όσον αφορά τη μελέτη λογοτεχνικών έργων επιλέχθηκαν, συν τοις άλλοις, διηγήματα από το «Κοσμοδρόμιο» της Ελένης Κατσαμά. Στόχοι μας: • η ενίσχυση του αισθήματος αλληλεγγύης, ενσυναίσθησης και ανθρωπιστικής συνείδησης, • η αφύπνιση για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και η διαμόρφωση στάσεων σεβασμού ως προς αυτά, • η καλλιέργεια φιλαναγνωστικών πρακτικών και στάσης ενεργού κριτικού αναγνώστη, • η ανάπτυξη της φαντασίας, της κριτικής και της δημιουργικής σκέψης, • η γλωσσική καλλιέργεια και • η ομαδική συνεργασία εντός και εκτός της τάξης. 

Οι μαθητές/τριες κλήθηκαν να παραγάγουν κείμενα βασισμένα στα διηγήματα που επιλέχθηκαν από τις υπεύθυνες καθηγήτριες, τα οποία διδάχθηκαν και ως παράλληλα κείμενα στην τάξη, σύμφωνα με το ισχύον Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών. Στόχος της δράσης είναι οι μαθητές/τριες α. να αντλούν βασικές πληροφορίες για την ιστορία, τα βασικά πρόσωπα, τις σχέσεις τους, τον χρόνο, τον τόπο, τον αφηγητή και τον ρόλο του, τις βασικές ιδέες που διατυπώνονται, β. να συσχετίζουν τα κείμενα με τα ιστορικά και κοινωνικά συμφραζόμενα, γ. να εκφράζουν προσωπικές εκτιμήσεις, δικές τους σκέψεις, συναισθήματα, ερμηνείες και να θέτουν θέματα προς συζήτηση, δ. να αξιοποιούν στοιχεία του κειμένου για να εκφράζονται δημιουργικά, ε. να συνδέουν και να συγκρίνουν τα κείμενα με άλλα κείμενα και καλλιτεχνικές δημιουργίες, στ. να εξετάζουν το κείμενο με κριτική διάθεση, να αξιολογούν ιδέες, πράξεις και χαρακτήρες, να εντοπίζουν αντιφάσεις, προκαταλήψεις και στερεότυπα.

Στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος "Γνωρίζω νέους κόσμους, για να μάθω καλύτερα τον δικό μου"  επισκεφθήκαμε με τους μαθητές/τις μαθήτριες της Β΄ τάξης στις 26.9.2023 την έκθεση φωτογραφίας «Eyewitness / Γιάννης Μπεχράκης» στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης .  Οι μαθητές/μαθήτριες παρακολούθησαν το μουσειοπαιδαγωγικό πρόγραμμα του Μουσείου, που περιλάμβανε ξενάγηση και βιωματικές δραστηριότητες με σκοπό τη γνωριμία με την προσωπικότητα και το έργο του Γ.Μπεχράκη και την ευαισθητοποίησή τους στα κοινωνικά προβλήματα του καιρού μας που απαθανάτισε με τον φακό του ο δημοσιογράφος. Στη συνέχεια, στην τάξη πια, οι μαθητές/μαθήτριες κλήθηκαν να επιλέξουν τη φωτογραφία που τους έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση και να δημιουργήσουν δικά τους κείμενα υποθέτοντας ότι είναι ένα από τα πρόσωπα της φωτογραφίας.

Τα κείμενα των μαθητών/μαθητριών θα τα βρείτε στο Ηλεκτρονικό περιοδικό του
Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου που δημιουργήθηκε για λογαριασμό του σχολείου
το  link που ακολουθεί.
Επισημαίνουμε ότι το Ηλεκτρονικό Περιοδικό μας βρίσκεται υπό διαμόρφωση,
καθώς συνεχώς προστίθενται νέα κείμενα μαθητών/τριών.