ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Μαθαίνω την ιστορία της Χαλάστρας (Κουλιακιάς)

από τα σκίτσα του Κώστα Λεωνίδα Βαφείδη

 

Τιμώντας τη μνήμη του λαογράφου και ζωγράφου της Κουλιακιάς (σημ. Χαλάστρα), Κώστα Λεωνίδα Βαφείδη, με αφορμή την συμπλήρωση 40 χρόνων από το θάνατό του (1984-2024), το 1ο Γυμνάσιο Χαλάστρας υλοποιεί κατά το σχολικό έτος 2023-2024, πολιτιστικό πρόγραμμα με τίτλο: Μαθαίνω την ιστορία της Χαλάστρας (Κουλιακιάς) από τα σκίτσα του Κώστα Βαφείδη, που εντάσσεται στη θεματολογία:Λαογραφία - πολιτιστική κληρονομιά - τοπική ιστορία.

 

 

                                                                   Κώστας Λ. Βαφείδης

 

Στόχος του προγράμματος είναι οι μαθητές να μάθουν την ιστορίας της Κουλιακιάς (σημ. Χαλάστρα Θεσσαλονίκης) μέσα από την μελέτη του σημειωτικού λόγου του Κουλιακιώτη ζωγράφου και λαογράφου Κώστα Βαφείδη, δηλαδή να αποκωδικοποιήσυν τους μη γλωσσικούς κώδικες επικοινωνίας, οι οποίοι λειτουργούν παράλληλα και ισότιμα με την γλώσσα και συμβάλλουν στην δημιουργία νοημάτων (εδώ εικόνες, σκίτσα, σχέδια).

Επιμέρους στόχοι:

  • Οι μαθητές να καταλαβαίνουν το περιεχόμενο των εικόνων.
  • Να αναλύουν και να ερμηνεύουν τις εικόνες για να κατανοήσουν την έννοια μέσα στο πολιτιστικό πλαίσιο, το οποίο η εικόνα δημιουργήθηκε και υπάρχει.
  • Να αναλύουν τη σύνταξη των εικόνων συμπεριλαμβανομένου του ύφους και της σύνθεσης.
  • Να αξιολογούν την αισθητική αξία της εργασίας.
  • Να αξιολογούν την αξία της εργασίας από την άποψη του σκοπού και του ακροατηρίου.
  • Να κατανοούν τη σύμπραξη, την αλληλεπίδραση, την καινοτομία, το συναισθηματικό αντίκτυπο ή/και τη "αίσθηση" μιας εικόνας. Τα καλλιτεχνικά δημιουργήματα και οι παραγωγές των εικαστικών τεχνών, ενεργοποιούν την αισθητική και κοινωνική αντίληψη, καλλιεργούν την κριτική σκέψη, εκφράζουν τον συναισθηματικό κόσμο των παιδιών και τους προσφέρουν επικοινωνία με το περιβάλλον, ενέργειες που τείνουν να βελτιώνουν την ποιότητα του λόγου του παιδιού.
  • να γνωρίσουν και να χρησιμοποιήσουν τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας, προκειμένου να εφαρμόσουν αυτά που έχουν μάθει με πολλαπλούς τρόπους (πολυτροπικότητα)-οπτικούς, χωροαντιληπτικούς.
  • να νιώσουν τη χαρά της ομαδικότητας και της δημιουργίας ενός έργου από κοινού, που τα ίδια δημιούργησαν από την ιστορία.
    Υπεύθυνοι του προγράμματος είναι οι εκπαιδευτικοί: Λεωνίδας Κ. Πλατανιώτης (Φιλόλογος), Γεώργιος Χατζηαγόρου (Καλλιτεχνικών)  και η Ευαγγελία Κώττα (Πληροφορικός).

Στις δράσεις του προγράμματος θα συμμετέχει ένα αμιγές τμήμα της Α΄ Γυμνασίου (Α2).

Κατάσταση Μαθητών/τριών που συμμετέχουν:

α/α

Μαθητές/τριες

Τμήμα

1

ΚΑΝΤΖΟΥΡΑ ΕΥΤΥΧΙΑ

Α2

2

ΚΑΡΑΘΑΝΟΣ ΒΑΣΙΕΛΕΙΟΣ-ΜΑΡΙΟΣ

Α2

3

ΚΑΡΑΝΙΚΟΛΑ ΝΙΚΗ

Α2

4

ΚΟΛΑ ΕΜΑΝΟΥΕΛ

Α2

5

ΚΟΥΙΜΤΖΗ ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ-ΜΑΡΙΑ

Α2

6

ΚΟΥΙΜΤΖΗ ΝΙΚΗ

Α2

7

ΚΟΥΚΟΥΡΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

Α2

8

ΚΟΥΚΟΥΡΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Α2

9

ΚΡΑΒΒΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

Α2

10

ΛΑΓΟΥΤΣΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

Α2

11

ΛΑΣΙΟΠΟΥΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ

Α2

12

ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ

Α2

13

ΛΙΟΛΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ -ΑΓΓΕΛΟΣ

Α2

14

ΜΑΛΛΙΑΡΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

Α2

15

ΜΑΛΣΙ ΕΙΡΗΝΗ

Α2

16

ΜΕΡΕΤΟΥΔΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ

Α2

17

ΜΕΡΕΤΟΥΔΗ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΑ

Α2

18

ΜΙΧΟΠΟΥΛΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ

Α2

19

ΜΠΕΜΠΗΣ ΑΣΤΕΡΙΟΣ

Α2

20

ΜΠΛΙΟΥΚΑ ΔΗΜΗΤΡΑ

Α2

21

ΜΠΛΙΟΥΚΑ ΧΡΙΣΤΙΝΑ

Α2

22

ΝΤΑΛΙΓΚΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

Α2


 

Υλοποίηση του προγράμματος


 

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ, ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: 

 

«ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΥΛΙΑΚΙΑΣ ΑΠΟ ΤΑ ΣΚΙΤΣΑ  

 

ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΒΑΦΕΙΔΗ» 

 

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 

 2024 

1ο δίωρο: Διερεύνηση  και  επιλογή του  θέματος. Τίθενται  οι  γνωστικοί  και  παιδαγωγικοί  στόχοι  και  διατυπώνονται  προβληματισμοί  σχετικά  με τα ερευνητικά  ερωτήματα. Οργάνωση  ομάδων, κατανομή  ρόλων   και  δραστηριοτήτων,  συμβόλαιο  κανόνων συμπεριφοράς  και ομαλής  λειτουργίας των ομάδων. 

2ο δίωρο: Μελέτη  σταθερού  οπτικού  υλικού-συλλογή, ανάλυση, ερμηνεία  εικόνων , σκίτσων και φωτογραφιών. 

3ο δίωρο: Επίσκεψη στο σπίτι του Κώστα Βαφείδη στην Χαλάστρα Θεσσαλονίκης. Ξενάγηση από τον Γεώργιο Λάππα. 

4ο δίωρο: Μελέτη του ποιήματος του Γεωργίου Παπουλιά : Το ΧωρίονΚουλιακιά (1885), το οποίο εικονογράφησε ο Κώστα Βαφείδης. 

ΜΑΡΤΙΟΣ  

2024 

1ο δίωρο: Διενέργεια συνέντευξης για τη  συλλογή πληροφοριών σχετικά με την ζωή και το έργο του Κώστα Βαφείδη. 

2ο  δίωρο: Μελέτη  του προσωπικού αρχείου του Κώστα Βαφείδη 

3ο  δίωρο: Ζωγραφική αποτύπωση ιστορικών τοπόσημων της σύγχρονης Χαλάστρας από τους μαθητές/τριες. 

4ο  δίωρο: Μελέτη της συλλογής ιχνογραφημάτων του Κώστα Βαφείδη. 

ΑΠΡΙΛΙΟΣ  

2024 

1ο δίωρο: Μελέτη του χρονικού της απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης: Η γέφυρα της Κουλιακιάς (Κώστας Βαφείδης, Περιοδικό Μακεδονική Ζωή, τχ. 18, Νοέμβριος 1967). 

2ο δίωρο: Επίσκεψη στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Χαλάστρας και στο σπίτι του Κώστα Βαφείδη. 

3ο  Συμμετοχική  παρατήρηση  (συμμετείχαμε σε δράσεις  επισκέψεις , βιώσαμε , αισθανθήκαμε , συνειδητοποιήσαμε).  

4ο δίωρο: Κώστας Βαφείδης και προφορική παράδοση. Η μετεπικοινωνιακή επίγνωση του χρονικού του Βαφείδη. Η προφορική μαρτυρία του ΣτέριουΜαρκούδη για την γεφύρωση του Αξιού το 1912. 

ΜΑΙΟΣ 

 2024 

1ο δίωρο: Παραγόμενο αποτέλεσμα: Έντυπη εργασία. 

2ο δίωρο: Συνδυαστική αξιοποίηση των επεξεργασμένων δεδομένων. Αξιολόγηση του παραγόμενου αποτελέσματος, του κλίματος  και  της συνεργατικότητας της ομάδας. Συμπεράσματα. 

 

 

 

 

 

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: 

 

Λεωνίδας Κ. Πλατανιώτης (Φιλόλογος), Γεώργιος Χατζηαγόρου (Καλλιτεχνικών) και Ευαγγελία Κώττα (Πληροφορικός)