Πολιτιστικό Πρόγραμμα
Μαθητές:Α΄τάξη
Σωτήρης Ζήσης (1902-1989 ): Σκηνή από τη
Χαλάστρα στη παλιά κοίτη του Αξιού ποταμού.
ΣΚΟΠΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ
Το θέμα της βιωματικής δράσης που υλοποιείται στα πλαίσια της Τοπικής Ιστορίας, από μαθητές της Α΄ Γυμνασίου (Σύνολο μαθητών : 36) αναφέρεται στην εθνοαρχαιολογική προσέγγιση του καθημερινού βίου των ανθρώπων της προβιομηχανικής κοινωνίας της Χαλάστρας και της ευρύτερης περιοχής της , όπως αυτή εκδηλώνεται στα πλαίσια της παραδοσιακής ναυπηγικής τεχνικής που μαρτυρεί η μορφή και η λειτουργία των πλεούμενων (πλάβες) της περιοχής αυτής και στοχεύει στην αποθησαύριση και διατήρηση όλων εκείνων των στοιχείων που συνθέτουν τον ιδιαίτερο πολιτισμό της περιοχής μας.
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ
Γνωστικοί στόχοι:
Οι μαθητές επιδιώκεται :
- Nα γνωρίσουν ότι κατά την αρχαιότητα (από τα Νεολιθικά χρόνια μέχρι τα χρόνια της ίδρυσης της Θεσσαλονίκης από τον Κάσσανδρο το 315 π.Χ.) μεταξύ Αξιού και Γαλλικού ( αρχαίου Εχεδώρου) ποταμού και νότια της Πικρολίμνης αναπτύχθηκε η αρχαία Χαλάστρα μία από τις 26 πόλεις της αρχαίας Μυγδονίας.
- Να μελετήσουν με όρους εθνοαρχαιολογίας και πειραματικής αρχαιολογίας , αρχαιολογικές θέσεις που παρουσιάζουν ένα πολύ όμοιο περιβάλλον με σύγχρονες υπό εξέταση περιοχές.
- Να αντιληφθούν τις γεωμορφολογικές μεταβολές του Δέλτα του Αξιού από τη Νεολιθική εποχή μέχρι σήμερα.
- Να νιώσουν πως το περιβάλλον και η δια μέσου των αιώνων σχέση του ανθρώπου με αυτό διαμόρφωσε τρόπους ζωής που εκφράζονται και στη κατασκευή των σκαφών.
- Να περιηγηθούν στο χώρο και το χρόνο , ενώ η γνωριμία με το παρελθόν θα τους διευκολύνει να ανακαλύψουν στοιχεία σύγκρισης με το παρόν ώστε να αντιληφθούν ότι οι πλάβες αποτελούν εξέλιξη των αρχαίων μονόξυλων (Δισπηλιό).
- Να μάθουν την ετυμολογία της λέξης «πλάβα».
- Να γνωρίσουν την κατασκευαστική διαδικασία ,τα μορφολογικά χαρακτηριστικά και τη λειτουργικότητα της πλάβας καθώς και τη χρηστικότητά της στη καθημερινή ζωή των ανθρώπων.
Παιδαγωγικοί στόχοι:
- Να εμπλακούν ενεργητικά στη διαδικασία μάθησης μέσα από τη διερευνητική- βιωματική μάθηση.
- Να επεξεργάζονται τις ιστορικές πληροφορίες και να προσεγγίζουν κριτικά το ιστορικό παρελθόν.
- Να καλλιεργηθεί πνεύμα συνεργασίας, ομαδικότητας μέσα από την ομαδοσυνεργατική μέθοδο και να αντιληφθούν ότι η εκπόνηση εργασιών απαιτεί συλλογική προσπάθεια.
- Να σφυρηλατήσουν τους δεσμούς τους με το τόπο στον οποίο ζουν.
- Να ενεργοποιηθούν δημιουργικά στις προσπάθειες διατήρησης της πολιτισμικής ιστορίας του τόπου τους.
- Να επεξεργάζονται , αξιοποιούν και αξιολογούν το περιεχόμενο των πληροφοριών που παρέχει η προφορική ιστορία (τεχνική της συνέντευξης).
Επιμέρους Δραστηριότητες:
- Επίσκεψη στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα.
- Επίσκεψη στο Φορέα Διαχείρισης του Δέλτα Αξιού.
- Επίσκεψη στον προϊστορικό οικισμό του Δισπηλιού Καστοριάς.